مدیریت چه سطوحی دارد و چرا حائز اهمیت است
شمدیریت یک پدیده جهانی است. این واژه بسیار محبوب و پرکاربرد است. تمامی سازمانها، از نوع تجاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همگی با مفهوم مدیریت سروکار دارند. مدیریت است که هر تلاشی را در مسیر رسیدن به یک هدف از پیش تعیین شده، هدایت میکند.
هارولد کونتز که یک تئوریست آمریکایی کسب و کار است، اعتقاد دارد که مدیریت، هنر انجام کار با همراهی افرادی است که در گروههایی رسمی و سازمانیافته کنار هم جمع شدهاند. مدیریت هنر ایجاد محیطی است که افراد در آن قابلیت فعالیت موثر داشته باشند و در راستای نیل به اهداف جمعی، همکاری کنند.
فردریک وینسلو تیلور، پدر مدیریت علمی، این عبارت را چنین تعریف میکند:
مدیریت هنر پاسخ دادن به پرسشهای زیر است: چه کاری باید انجام شود، در چه زمانی باید انجام شود و چه باید کرد تا در بهترین و ارزانترین شکل ممکن انجام شود؟
مدیریت یک فعالیت هدفمند است. این اصطلاح را میتوان فرآیند همکاری با سایر افراد برای دستیابی کارآمد به اهداف سازمانی نیز دانست. البته باید توجه داشت شخصی که وظیفه مدیریت را به عهده میگیرد، منابع محدودی در دست دارد. او باید بتواند در دنیای در حال تغییر امروزی، از منابع خود حداکثر استفاده را ببرد تا در پر بازدهترین شکل ممکن، اهداف سازمان را محقق کند.
این وظیفه مدیریت است که با ایجاد شرایط مناسب، زمینه عملکرد پربازده و موثر را برای افراد فراهم کند. کسب اطمینان از در دسترس بودن مواد اولیه، تعیین دستمزد و حقوق ماهیانه و تدوین قوانین و مقررات جزو همین وظایف هستند.
بنابراین، میتوان گفت که مدیریت خوب، از دو عنصر کارآمدی و بازدهی بالا تشکیل شده است؛ کارآمدی یعنی کار درست را انجام دهیم و بازدهی، یعنی کار را به درستی، با کمترین هزینه و پایینترین اتلاف منابع به پایان برسانیم.
مهمترین مهارتی که زمینه را برای دستیابی به دو عنصر ذکر شده افزایش میدهد، مهارت تصمیمگیری است؛ به جرات میتوان ادعا کرد که مهمترین وظیفه هر مدیر تصمیمگیری است و منشا اصلی آنچه مدیر خوب را از مدیر بد متمایز میکند، در تصمیماتی است که گرفته میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله آموزشی جامع راهکارهای تبدیل شدن به یک مدیر موفق را مطالعه کنید
سطوح مدیریتی کدامند؟
عبارت «سطوح مدیریتی» به مرزبندیهایی اشاره دارد که بین جایگاههای مدیریتی یک سازمان وجود دارد. هر چه اندازه کسبوکار و تعداد نیروهای انسانی بیشتر باشد، تعداد سطوح مدیریت هم افزایش پیدا میکند. سطح مدیریتی نشانگر میزان قدرت، اختیارات و مقامی است که به هر جایگاه مدیریتی داده میشود. این سطوح مدیریتی را میتوان به سه دسته کلی تقسیمبندی کرد:
۱) سطح عالی
۲) سطح میانی
۳) سطح عملیاتی یا خط مقدم
مدیرانی که در هر کدام از سطوح مذکور به فعالیت مشغولاند، وظایف مختص به خود را دارند که در اینفوگرافیک زیر به شکلی مختصر و مفید به آنها پرداخته شده است.
بدون دیدگاه